چرا باوجود سابقه چندین ساله مشکل ترافیک و طرح ترافیک تهران همچنان حل نشده است؟ البته نگاه به مسئله ترافیک که یک حوزه تخصصی است نیاز به تخصص و اشراف کامل به تمام مسائل دارد که در حال حاضر از حوصله بحث ما خارج است. هدف ما در بهمراه نگاهی دوباره به تاریخ طرح ترافیک در تهران است و تلاش میکنیم در این نگاه بفهمیم مشکلات طرح ترافیک چیست و بههمراه چه راهکاری برای این مشکل دارد. امید است که تا پایان مطلب ما را دنبال کنید.
Table of Contents
تاریخچه طرح ترافیک تهران
طرح ترافیک چیست و چه معنایی دارد؟ پاسخ به این پرسش برای ساکنان تهران که با پوست و گوشتشان در حال لمس مسئله ترافیک هستند و در طرح ترافیک زندگی میکنند امری بدیهی است؛ اما در یک جمله طرح ترافیک، طرحی انضباطی است که در راستای نظم شهری و جهت کاهش ترافیک و روانسازی جریان حملونقل در کلانشهرهای ایران و جهان اجرا میشود.
در هر نقطه دنیا طرح ترافیک به یکشکل اجرا میشود و در حال حاضر در تهران امروز طرح ترافیک با نام طرح آلودگی هوا در حال اجراست. برای اینکه بدانیم طرح ترافیک چیست؟ بهتر است نگاهی به تاریخچه اجرای این طرح در شهر تهران بیندازیم.
بسیاری از ما گمان میکنیم طرح ترافیک مولود سالهای گذشته و همراه با افزایش جمعیت تهران است؛ اما تاریخ گواهی دیگری میدهد، برای اولین بار این ناصرالدینشاه بود که در زمان حکومت اجازه ورود چهارپایان به میدان ارگ را نداد.
هرچند اجرای این طرح به دلیل خراب نشدن میدان ارگ توسط چهارپایان بود؛ اما این اولین دستور منع ورود بود که در ایران اجرا میشد. بعد از ناصرالدینشاه هیچ حکومتی دستور منع عبور و مرور را اجران نکرد تا زمانی که انقلاب به پیروزی رسید.
با پیروزی انقلاب، در سال ۱۳۵۸، مردم ایران برای اولین بار متوجه شدند که طرح ترافیک چیست؟ در آن زمان خیابانهای تهران در مناطقی محل رفتوآمد بیشتر مردم بود و همین امر موجب ترافیک و هدر رفت زمان مردم میشد. دولت وقت در آن زمان تصمیم گرفت ورود ماشینهای شخصی به بخشی از تهران را منع کند.
در سال ۱۳۶۲ طرح ترافیک در تهران کاملتر شد و جریمه نیز برای متخلفانی که وارد طرح میشدند در نظر گرفته شد؛ اما بازهم مشکل ترافیکی تهران حل نشد و این غده هرروز در حال بدخیم شدن بود.
طرح ترافیک در سالهای بعد جستهگریخته انجام میشد تا اینکه در سال ۱۳۸۴ بار دیگر این سؤال مطرح شد که طرح ترافیک چیست که با پیادهسازی طرح همچنان مشکل ترافیک پابرجاست. پاسخ متخصصان اما غافلگیرکننده بود آنها ادعا میکردند انجام طرح ترافیک به شکل کنونی امری شکستخورده است و باید این طرح مانند کشورهای اروپایی بهروز شود.
برای همین در سال ۱۳۸۴ طرح ترافیک به طرح زوج و فرد تبدیل گشت. طرحی که در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و فرانسه نیز اجرا میشد. در این طرح مسئولان محدودهای به وسعت ۷۴ کیلومترمربع را انتخاب کرده و اعلام کردند ازاینپس طرح ترافیک به طرح زوج و فرد تبدیل میشود.
طرح زوج و فرد همان طرح ترافیک بود با این تفاوت که در روزهای زوج تنها ماشینهایی که رقم سمت راست پلاک آنها زوج بود، اجازه تردد در طرح ترافیک را داشتند و در روزهای فرد، پلاکهای فرد میتوانستند در طرح ترافیک تردد داشته باشند.
اما این بار نیز مشکل ترافیک تهران حل نشد و مشکل دیگری هم بر ترافیک اضافه شد و آن مشکل آلودگی هوا بود. در سال ۱۳۹۴ شورای عالی ترافیک تهران تصمیم گرفت فارغ از پلاک زوج و فرد هر ماشین تنها بتواند ۲۰ روز از فصل را در طرح ترافیک حضور پیدا کند. بهطور مثال ماشینی با شماره سمت راست ۳۴۴ تنها ۲۰ روز از هر فصل و آنهم در روزهای زوج در طرح ترافیک تردد کند. اما بازهم مشکل ترافیک و آلودگی هوا حل نشده است و همچنان این سؤال در ذهن مردم تکرار میشود که طرح ترافیک چیست که اجرا یا عدم اجرای آن مشکلی را حل نمیکند.
مشکل طرح ترافیک چیست؟
در این قسمت میخواهیم بدانیم مشکل طرح ترافیک چیست که همچنان حل نشدنی باقیمانده است. برای این مشکل میتوان به چهار دلیل اشاره کرد.
۱_جمعیت و حضور وسایل نقلیه شخصی بسیار زیاد در شهر تهران: در حال حاضر روزانه هفت میلیون وسیله نقلیه در تهران تردد میکنند که این حجم ماشین با زیرساختهای ترافیکی شهر همخوانی ندارد و همین امر موجب میشود باوجود طرح ترافیک مشکلی حل نشود.
۲_ عدم اعتماد به سیستم حملونقل عمومی: شلوغی، تأخیر در رسیدن به مقصد و عدم امنیت در وسایل نقلیه عمومی، موجب شده است که مردم از وسایل حملونقل عمومی استفاده نکرده و از ماشین شخصی استفاده برای رفتوآمد استفاده کنند.
۳_دور زدن طرح ترافیک: یکی از دلایلی که باعث شده است همچنان ترافیک در شهر تهران باقی بماند، راههایی است که مردم میتوانند با انجام آن طرح ترافیک را دور بزنند. پوشاندن پلاک توسط فرد پیاده، خرید طرح ترافیک و زدن تافت روی پلاک ازجمله راهکارهایی است که افراد انجام میدهند تا طرح ترافیک را دور بزنند.
۴_ نبود راهکار جایگزین برای مردم: جامعهشناسان معتقدند یکی از دلایلی که افراد بهسوی جرم و قانونگریزی میروند عدم قانون صحیح است. اینکه بعضی از افراد بتوانند به دلیل تمکن مالی طرح ترافیک را خریداری کنند یا با داشتن کارتهای خاص در طرح ترافیک رانندگی کنند، موجب میشود دیگران نیز با استفاده از راهکارهای غیرقانونی وارد طرح ترافیک آلودگی هوا شوند. حالآنکه راهکارهایی وجود دارد که کمهزینه بوده و با استفاده از آنها شما میتوانید در طرح ترافیک تردد کنید. در ادامه با یکی از این راهکارها آشنا میشوید که ما در بههمراه ایجاد کردهایم.
معایب دور زدن طرح ترافیک چیست؟
شاید شما هم از آن دست افرادی هستید که همواره در حال راهکاری برای پیدا کردن دور زدن طرح ترافیک هستید؛ اما توصیه ما در بهمراه آن است که اصلاً این کار را انجام ندهید. با توجه به اینکه در ورودی و خروجی طرح ترافیک و در جایجای مسیر، دوربینهای هوشمند طرح ترافیک آلودگی هوا نصب شده است راهکارهایی مانند تافت زدن، ایستادن عابر پیاده و پوشاندن پلاک چاره کار نبوده و بههرحال شما جریمه میشوید. پس میتوان قبول کرد که راه فراری برای عبور از طرح ترافیک وجود ندارد.
خرید اوراق طرح ترافیک یک مسکن
گروهی نیز برای فرار از جریمه طرح ترافیک به سمت خرید اوراق این طرح میکنند؛ اما خرید این اوراق یک هزینه سربار است و تنها برای افراد خاص مناسب است که درآمد روزانه بالایی دارند. ضمن آنکه در بسیاری از مواقع سایت خرید این اوراق، جوابگو نبوده و افراد نمیتوانند برگههای طرح را خریداری کنید.
کمک بهمراه به طرح ترافیک تهران
بهمراه مبدا سفرهای همزمان درونگروهی است و شما میتوانید با نصب اپلیکیشن بهمراه از خدمات ویژه این محصول استفاده کنید.
سفر دربستی، سفر گروهی درونشهری، کرایه تاکسی و در آینده نزدیک سرویس مدرسه ازجمله خدماتی است که بههمراه در حوزه حملونقل برای همشهریان عزیز فراهم نموده است.
یکی از خدمات جدید شرکت بهمراه مجوز تردد وسایل نقلیه این شرکت در طرح ترافیک است. ازاینپس شما میتوانید با خرید بلیت وسایل نقلیه بهمراه در مسیر طرح ترافیک تردد نمایید.
مزایای استفاده از طرح ترافیک بهمراه
چرا باید از سرویس طرح ترافیک بهمراه استفاده کنیم؟ما متوجه شدیم بیشتر افرادی که در طرح ترافیک رانندگی میکنند، حتی افرادی که دارای کارت طرح ترافیک هستند، رضایت کافی برای استفاده وسیله نقلیه شخصی ندارند. زیرا پیدا کردن جای پارک یا اشتباه در اعمال جریمهها، موجب میشود، افراد ترجیح دهند با تاکسیهای اینترنتی در طرح ترافیک رفتوآمد کنند؛ اما استفاده از اسنپ تاکسی نیز هزینههای گزاف مخصوص به خود را دارد؛ برای همین ما تصمیم گرفتیم مجوز رفتوآمد وسایل نقلیه بهمراه را از شورای عالی ترافیک کسب کنیم که خوشبختانه موفق هم شدیم.
بهمراه علاوه بر پوشش دادن مسیرهای طرح ترافیک برای عزیزانی که در این طرح رفتوآمد میکنند، شرایطی را فراهم آورده است که هزینههای رفتوآمد و استفاده از سرویسها آسان و ارزان فراهم شود.
استفاده از بهمراه مزایای خاص خود را دارد که عبارت است از:
سفرهای درونگروهی موجب کاهش هزینهها میشود. خرید بلیت در بهمراه کمتر از هزینه اسنپ تاکسی است.
شما میتوانید در بهمراه مسیر معرفی کرده تا بهمراه برای شما سرویس دایر کند.
در بهمراه افراد با امنیت کامل رفتوآمد میکنند. هر فرد یک بلیت داشته و روی صندلی خود مینشیند.
امکان رزرو و خرید بلیت برای روزهای بعد وجود داشته و شما میتوانید با برنامهریزی قبلی سفر کنید.
کلام پایانی
طرح ترافیک و همه راهکارهای اعمال شده، نتوانسته است مشکل حملونقل تهران را حل کند و تنها یک دلیل وجود دارد. استفاده نکردن مردم از سرویس حملونقل عمومی.
در سالهای گذشته شرکتهای خصوصی وارد ماجرا شدهاند و تا آنجا که توانستهاند تلاش کردهاند بار اضافی از ترافیک را از دوش شهر بردارند؛ اما بااینوجود همچنان ناموفق بودهاند.
حال با حضور بهمراه که امکان تردد در طرح ترافیک را فراهم آورده است، امید است همشهریان محترم در طرح ترافیک از سرویس بهمراه استفاده کنند تا مشکل ترافیک بهزودی حل شود.
۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
سرویس های بهمراه امکان تردد در طرح های ترافیک هم دارند؟
سلام وقت بخیر
بله دوست عزیز سرویس های بهمراه مجوز تردد در طرح ترافیک را دارد .