تاریخچه حمل و نقل در جهان

folder_openحمل و نقل
تاریخچه حمل و نقل

 

حمل و نقل در طول تاریخ، چه در مورد حمل بار یا جابه‌جایی انسان تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته است. از تولید اولین قایق­‌ها و کشتی‌‍­ها تا ورود ماشین‌­ها به ایران در این مقاله به طور خلاصه جمع‌­آوری شده است. پس برای فهمیدن این مسیر پر پیچ و خم تاریخچه حمل و نقل همراه ما باشید.

اولین وسایل حمل و نقل

دسترسی به آب­‌های آزاد برای هر تمدنی در طول تاریخ بشر مهم بوده و هست. تمدن­‌های مصر، ایران و اطراف آن از پیشگامان کشتی سازی بودند. اولین قایق­‌ها و کشتی‌­ها بسیار ابتدایی بودند و با استفاده از خالی کردن تنه­‌ی درختان یا به هم وصل کردن چوب­‌ها پدید می‌­آمدند. به مروز زمان امکان جابه‌جایی بارهای بزرگ­تر هم پدید آمد و اختراع پارو، روش به ظاهر مناسبی برای حرکت در آب بود تا اینکه بادبان‌­ها اختراع شدند و به دنبال آن سفرها طولانی‌­تر و بارها سنگین‌­تر شدند.

پس از اختراع ماشین بخار، دستگاه­‌های بسیاری صنعتی و به دست ماشین بخار متحول شدند. با این حال تا اواخر قرن نوزدهم که توربین‌­های بخار در کشتی‌­ها استفاده شد، بخار به طور کامل جایگزین بادبان نشد. کشتی‌­ها در دریا امروزه از عناصر بزرگ حمل و نقل محسوب می‌­شوند. به طوری که بیش از نود درصد مبادلات دنیا از راه دریا است.

 

 تاریخچه حمل و نقل کشتی

 

انواع کشتی­

  • قله ­بر: از این نوع کشتی­‌ها که با هدف تجارت به کار می‌­رود، دارای مخزن بزرگی است که امکان جابه‌جایی محصولاتی برنج، نفت و… را فراهم می­‌کند.
  • کشتی‌­ کانتینری­: این نوع کشتی‌­ها هم که امکان تجارت را فراهم می­‌کند، نقش مهمی در تجارت جهانی دارد. این نوع کشتی‌­ها معمولا روی خط خاصی حرکت می‌­کنند که به حمل و نقل خطی معروفند و برای تخلیه بار نیاز به جرثقیل در بنادر دارند.
  • کشتی کروز: با افزایش تقاضا برای سفرهای دریایی، نسل جدیدی از کشتی‌­ها پدید آمدند که با هدف ارائه‌­ اقامت و سرگرمی تهیه شده‌اند. امروزه کشتی‌­های کروز تفریحی با ظرفیت بیش از ۶۵۰۰ مسافر و ۲۰۰۰ کارمند، تبدیل به بخش مهمی از اقتصاد و کسب و کار شده‌­اند.

ماشین بخار، پرتابگری در راه حمل و نقل

پس از تکمیل موتور بخار توسط جیمز وات در سال ۱۷۸۱، چرخ دنده‌­های تحول در دنیا روشن شد. استفاده از موتور بخار بر روی وسایل حمل و نقل هم تاثیر زیادی گذاشت. با شروع دهه­۱۷۷، بسیاری از مخترعان سعی در ساخت اتوموبیل­ هایی داشتند که با بخار کار کنند ولی بسیاری از آنان درست کار نمی‌­کردند و یا بسیار گران بودند. بعد ازسال ۱۷۵۷، خودروهایی با سوخت بنزین در دسترس عموم قرار گرفتند ولی باز هم این کالا بین ثروتمندان رواج داشت. کم کم ماشین‌­ها، مخصوصا ماشین‌­های بنزین­ سوز با قیمت مناسب‌­تر بین مردم جا باز کردند.با ظهور خودوهای ارزان­تر و رایج­تر پس از جنگ جهانی  دوم، در سال ۱۹۴۰ از هر ده خانواده فقط یک خانواده دارای خودرو شخصی بود و به مرور زمان اتوموبیل رایج‌­تر شد تا اینکه در سال ۱۹۷۰ اکثر خانواده‌­ها از نعمت ماشین برخوردار بودند. یکی از افرادی که در صنعت خودروسازی نقش مهمی داشت هنری فورد بود. او فورد مدل T را گسترش داد که به مرور زمان کیفیت کار بهتر، ساخت آسان­‌تر و قیمتی مناسب‌­تر داشت.

حمل و نقل با کالسکه

تاکسی

مفهوم تاکسی از قرن هفدهم وجود داشت. زمانی که کالسکه‌­ها با نیروی اسب‌­ها برای کرایه در سال در قرن هفدهم در دسترس قرار گرفتند. با این حال در سال ۱۸۹۷ اولین بار تاکسی را که به صورت امروزی می­‌شناسیم مشاهده کردیم. یعنی زمانی که تاکسی­‌هایی با سوخت وارد خیابان‌­ها شدند.

پس از آن ما در شهرهای نیویورک، پاریس و لندن شاهد حضور تاکسی­‌ها بودیم و پس از هجوم تاکسی­‌های غیر رسمی، طبق قانون سال ۱۹۶۷ نیویورک، تاکسی‌­ها به صورت اجباری زرد رنگ شدند. در سال ۱۹۴۰ با معرفی رادیو دو طرفه، امکان ارسال تاکسی به صورت موثرتر و راحت­‌تر شکل گرفت.

 

تاریخچه تاکسی

راه آهن­

در اواسط این صده با احداث راه آهن تحولی در حمل و نقل ایجاد شد. اولین راه آهن بزرگ از لیورپول به منچستر کشیده شد. به مرور زمان راه‌ آهن گسترش عظیمی در بریتانیا پیدا کرد و با رشد آن بسیاری از راه‌­ها را به هم وصل کرد. کم کم استفاده از انرژی برق جای سوخت را گرفت و هم اکنون سریع­‌ترین قطارها و متروها با سرعتی مانند ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و حتی بیشتر، مشغول فعالیت هستند.

 

حمل و نقل قطار

 

تاریخچه حمل و نقل در ایران

پس ورود کالسکه‌ها به ایران، این دستگاه فقط در دربار پادشاهان استفاده می‌­شدند و عموم مردم از این وسیله بی‌­بهره بودند. کم کم کالسکه‌­ها در شهرهای تهران و اصفهان رایج شد و برای حمل مردم و بار مورد استفاده قرار‌گرفت.

راه آهن­ در ایران

در زمان ناصرالدین شاه، کم کم پای اولین ترن­‌های بخار به ایران باز شد و به دنبال آن خطوط راه ­آهن در ایران راه ­اندازی شد.

خودروها در ایران

اولین اتومبیل در ایران رنو بود که توسط مظفرالدین شاه قاجار وارد ایران شد.  البته دو دستگاه از این خودروها وارد ایران شد که یکی از آن‌ها در میان راه خراب شد. اتومبیل سالم توسط شاهان قاجار مورد استفاده گرفت و دست به دست شد و احمد شاه هم ماشین جدیدی پس از آن خرید. کم کم جای خودروها بین مردم باز شد و به عنوان کامیون‌­های باربری مورد استفاده قرار گرفت.
با گسترش واردات در ایران، مردم عادی علاقه‌­مند به خرید این ارابه­‌های بدون ­اسب بودند اما با وجود هزینه­‌های بالا این کالا جای خود را میان اشراف و ثروتمندان پیدا کرد. با تولید انواع پیکان، در ایران آرزوی رسیدن به خودرو شخصی بین مردم آسان­‌‎تر شد و با تولید ژیان توسط سایپا، سراسر خیابان­‌ها را خودروهای شخصی فرا گرفت.

 

حمل و نقل با خودرهای شخصی

 

 تاریخچه پیدایش اتوبوس

اولین اتوبوس‌­ها برای حمل و نقل عمومی به که شکل امروزی می­بینیم، مسیر بسیار پر پیچ و خمی را برای رسیدن به اهداف خود گذرانده‌­اند. گران بودن اتوبوس‌­هایی که توسط اسب‌­ها کشیده می‌­شدند و همچین خستگی اسب­‌ها، موجب ظهور
تله‌­کبین در سال ۱۸۷۳ توسط اسمیت هالیدی شد. با این وجود به دلیل پاره شدن کابل­‌هایی که به تله کابین وصل بودند و تصادفاتی که انجام می­شد، نقش خوبی برجای نگذاشت. کارل بنز در سال ۱۸۹۵ موتور اتوبوسی خود را اختراع کرد.
هزینه­‌های ریل گذاری بعد از بحران جنگ جهانی دوم، موجب کنار گذاشتن اتوبوس­‌های ریلی شهری و جای گذاری اتوبوس‌­های موتوری شد. کم کم اتوبوس­‌ها جای خود را میان مردم باز کردند. کمبود فضا و مهم‌­تر از آن اثرات محیط زیستی موجب استقبال بسیاری از مردم نسبت به اتوبوس­ ها شد.

 

اختراع هواپیما

رویای پرواز انسان­‌ها در زمان‌­های قدیم همیشه وجود داشته است. حتی در فکر داوینچی بزرگ هم اختراع وسیله‌ه­ای برای پرواز بود. اما نتواست با طرح­‌های اولیه خود از پرندگان وسیله‌ای برای پرواز انسان پدید آورد. پس از او در طی سال­‌ها

تلاش‌­های بسیاری برای پرواز انجام شد اما از موفق‌­ترین نمونه­‌ آن، در دست برادران رایت است. هواپیماهایی که ما امروزه در آسمان می­بینیم، کار این دو برادر است. آنها پس از به پرواز در آوردن هواپیمای تک موتوره­ خود در سال ۱۹۰۳، رویای پرواز بشر را برآورده کردند. در طی سال­‌ها این اختراع تکیمل گردید و ما در عصرحاضر شاهد هواپیماهای پیشرفته هستیم.

 

تاریخچه هواپیما

 

تاریخچه هواپیما در ایران

اولین پرواز در ایران توسط یک خلبان لهستانی به نام کوزمینسکی انجام شد. او قطعات هواپمایش را از بندر انزلی به تهران آورد و پس از سرهم کردن این وسیله، شروع به انجام اولین پرواز خود کرد. او که هیچ تصوری نسبت به مکان فروداش نداشت، ناچار در بین هوا و زمین تصمیم به فرود در میدان مشق گرفت.

اولین خطوط هواپیمایی در ایران با همکاری دولت وقت و کشورهای اروپایی شکل گرفت. اولین پروازهای ایران با هدف جا به جایی کالا و مسافرین انجام گرفت و حتی هفته‌­ای یک سفر به اروپا نیز داشت.

 

حمل و نقل در طول زمان تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است و این مسیر را ادامه خواهد داد. تلاش برای ساخت وسایل نقلیه مقاوم‌­تر، ارزان­‌تر و کارآمدتر همیشه وجود دارد. همانطور که ما در عصر حاضر شاهد حضور ماشین‌­هایی هستیم که با انرژی برق و تجهیزات پیشرفته، رویای مسیر حمل و نقل را برای رسیدن به آینده­ای روشن­ میسر می‌­کند.

 

 

Related Posts

فهرست